HP goes for AMD processors in latest server line

HP logo

HP has launched its latest additions to the ProLiant server range, using AMD's Operton 6100 series processors to boost performance and productivity.

The HP ProLiant DL165 and DL385 belong to the G7 rack-optimised server range while the SL165z G7 platform is a scale-out "skinless" server or lightweight chassis design.

The server manufacturer makes a bold claim that the increase in operational efficiencies with the new products means the servers pay for themselves "in as little as two months."

Featuring HP's thermal logic technologies, the company also claims power usage is reduced by up to 96 per cent. These technologies include the Sea of Sensors tracking thermal activity through 32 sensors throughout the server and cooling when necessary Dynamic Power Capping and HP's power advisor.

There are also a number of tools included to help with management of the servers, such as Insight Control software and Remote Support software, which again the company claims to increase the productivity of its machines.

The servers are set to be available from next month with prices starting at 965 increasing depending on specific configurations.

Yesterday also saw Acer launch a number of servers using the AMD technology under its professional Gateway brand.

However, at Dell's server launch last week in San Francisco it favoured Intel's architecture, releasing only one server based on the AMD technology.

Jennifer Scott

Jennifer Scott is a former freelance journalist and currently political reporter for Sky News. She has a varied writing history, having started her career at Dennis Publishing, working in various roles across its business technology titles, including ITPro. Jennifer has specialised in a number of areas over the years and has produced a wealth of content for ITPro, focusing largely on data storage, networking, cloud computing, and telecommunications.

Most recently Jennifer has turned her skills to the political sphere and broadcast journalism, where she has worked for the BBC as a political reporter, before moving to Sky News.